DANIEL BRUNOVSKÝ
V Galérii u anjela vystavuje Daniel Brunovský
svoje maľby, koláže, grafiky a keramické objekty. Slovo Melanchólia
nadobúda v nich hmatateľný rozmer. Jemný smútok a zvláštny stupeň osamelosti sa
nám vkráda do duše.
Clivosť, nostalgia, samota, ovláda krajinu plnú našich vlastných tieňov. Brunovského
planétou je mesiac, aj keď ho nevidíme, cítime jeho permanentnú prítomnosť,
svit.
Túlame sa mýtickými krajinami a podvedome vnímame ich prastaré príbehy. Noční chodci sú pútnici na
ceste. Hviezdna obloha je ornament a zároveň mapa, navigácia pre
moreplavcov. Rád nám rozprestiera
nebeskú oblohu ako koberec, aby sme kráčali po hviezdach nevedno kam. Ikonické
bytosti - panáčikovia defilujú na ceste k neznámym métam.
Charakteristický je často sa opakujúci motív architektúry,
fiktívne mestá, barokové a tajomné megapolis.
Barok je silným inšpiračným zdrojom. Jeden z obrazov je voľnou
reinterpretáciou nizozemskeho maliara Petrusa Christusa. Rovnako tu objavíme
renesančné ozveny či surrealisticky nám kýva na pozdrav kus červenej látky
unášanej vetrom. Smútok, neistota, osamelosť, samota neznamená ničotnosť bytia.
Vyvoláva skôr pocit ľahkej melanchólie letného večera, keď chceme len ticho
splynúť s nekonečným vesmírom a pár hviezd si odložiť pod vankúš na horšie
časy.
Ak sa ponoríte hlbšie do obrazov Daniela Brunovského,
vstúpite do inej dimenzie, získate úžasný pocit, že jeho Krajiny majú
v sebe odtlačok večnosti.
Tvorbu posledného obdobia definuje zovretejší rukopis, zjednodušenie tvarov
a priestorových kompozícií. Zameranie sa na podstatu, výrazná koloratúra,
nová farebnosť. Na palete sa objavujú optimistické tóny tyrkysovej – farba neba
a mora. Odrazu sa ocitneme v Stredomorskej
krajine.
Zvláštna atmosféra, statickosť architektúry, múry, schody,
labyrinty víria nepokoj našej predstavivosti. Nostalgické a melancholické nálady ponúkajú zvláštný druh clivoty.
Prítomnosť stavieb a človeka jej dáva iný rozmer.
Ožívajú príbehy ľudské aj božské. Akokoľvek nazveme tento priestor – biblická,
mýtická, nostalgická krajina vždy narazíme na človeka. Príbehy a osudy. Každý dobrý surrealistický obraz umožňuje
nekonečné množstvo interpretácii. Autor ponecháva túto možnosť divákovi. Na
základe vlastných životných skúseností, schopnosti prijímať a dešifrovať
posolstvá. Hľadať a objavovať, ponoriť sa do očistného, vizuálneho
zážitku. Interpretovať podľa svojho stupňa zrelosti . Niečo znepokojujúce a naliehavé
je v týchto dielach.
Krajina a človek, autor
tu prepojil dva archetypy, aby v krajine hľadal to ľudské a v človeku to naturálne,
s čím je spätý s prírodou. Prienik krajinomaľby a portrétnej
tvorby. Pričom inšpirácia a dôkladná znalosť starých majstrov je zjavná.
Krajina zaľudnená príbehmi je nosnou témou už dlhé roky.
Človek sa v nej týči ako maják na konci sveta. Posledné diela sú vytvorené na princípe koláže.
Baroková rytina – premaľovaná tvorí pozadie. V popredí sú figúry,
inšpirované salónnymi fotografiami
z prelomu 19. a 20. storočia. Majú strnulý výraz, ale o to viac
odkazujú k fotografii inscenovanej a štylizovanej. Tieto protichodné
motívy vytvárajú určité napätie a dynamiku umeleckého diela.
Komentáre
Zverejnenie komentára