Martin Šafárik – Život
pod ľadovcom
Výstava Martina Šafárika prináša jednoznačné posolstvo, že svetlo zvíťazí nad temnotou. Život
pod ľadovcom je nielen ekologický apel, ale aj metafora ľudského života. Je
odkazom na svedomie, na skutočnú hĺbku a pravdivosť našich
postojov.
Posledných pár rokov vystavuje veľmi aktívne
a intenzívne, nielen doma , ale aj v zahraničí. Naposledy
v Kanade a v New Yorku.
O systematickom zameraní svedčia aj
názvy predchádzajúcich výstav. V znamení kríža, Pútnik, Okná našich duší,
My Homeland.
Je katolícky kňaz, operný spevák, organizátor charitatívnych
koncertov. Rôznorodosť a pestrosť talentov, ktoré má a dlhodobo
rozvíja je fascinujúca. Nás však predovšetkým zaujíma ako sa dostal
k maľbe.
Martin sám uvádza v životopise, že v rámci svojej vášni
k umenie sa postupne začal aktívne stretávať s viacerými
významnými maliarmi. Mnohé výstavy
uvádzal hudobným vstupom a tak sa vzťahy časom pretransformovali až do
vzájomného priateľstva. Uvádza takých Majstrov ako boli P. Potoček, K. Ondreička,
M. Laluha, V. Kompánek, L. Záborský, D. Castiglione, K. Bohmová. Neskôr, keď
začal sám tvoriť korigovali jeho prvotiny vzácnou odbornou radou. Udržiava neustále živý kontakt so slovenskou umeleckou
scénou.
Názov výstavy Moja domovina definuje posolstvo a zámer autora. Práve tam sa objavili diela reflektujúce
štátny znak, slovenský dvojkríž či symbolické farby Slovenska. Znenazdajky objavuje novú farebnosť, pribúdajú
farebné akcenty symbolizujúce Slovensko. Zaznamenávame posun od tém
kresťanských, mystických k historickým a k národným. Úsporné
vyjadrovacie prostriedky, skratky a minimalistický výtvarný jazyk oživil jednoduchými vizuálnymi prvkami
slovenskej štátnosti. Z tohto cyklu tu prezentujeme dielo Nad
Tatrou sa blýska. Úspešne sa vyhýba
popisnosti a teatrálnej realistickosti.
Udržiava pevnú kompozíciu a štýlovú čistotu.
Trvalým a nedeliteľným inšpiračným zdrojom sa stala
Biblia. Biblické texty a žalmy sú fundamentálnym motívom, vedú nás z tmy do svetla. Slovne aj
obrazne. Ohromný kontrast medzi tmavým
pozadím a prenikaním svetla pripomína
šerosvit starých majstrov. Napriek
prevažujúcim čiernym a šedým farbám nepôsobia desivo. Skôr tajomne a
dramaticky. Svetlo a tma, večné protiklady . Brány, dvere, tajomné otvory
, kde vstupujeme a prechádzame z jedného sveta do druhého. Z
temnoty sa vynára svetlo. Zo sveta reálneho, praktického, kde žijeme svoj
život plný zhonu a nástrah do sveta
iných dimenzií. Pokoja, samoty, rozjímania a fantázie. Svet medzi snom
a skutočnosťou. Svet imaginácie, zrodenia
a vykúpenia naplnený po okraj pokorou a tichom. Všetky interpretácie necháva na diváka.
Nenalieha, nevnucuje, čaká na našu odozvu.
Venovať sa kresťanskej mystike v intenciách kvalitnej
súčasnej maľby je na slovenskej
výtvarnej scéne ojedinelé a výnimočné. Jedným z posledných predstaviteľov
sakrálnej maľby bol Ladislav Záborský.
Koncept Martina Šafárika sa odlišuje od tohto ponímania a posúva ešte ďalej. Jeho
maľba sa odohráva na rozhraní figurálnej a abstraktnej tvorby, používa
úspornú farebnosť, tajuplný priestor a tajomstvo ako základný prvok. Najnovšie 3
diela sú prezentované na verejnosti poprvý raz . Vznikli priamo pre túto
výstavu. Ponúkajú mystérium a rituály náboženských a duchovných
sviatkov.Na výtvarnej scéne zažiaril doslova ako kométa. Obohatil ju zásadným
osobným a životným postojom. Korene a prazáklad tvorby mu dáva viera,
jeho náboženské presvedčenie. Koncentruje
sa na odovzdávanie duchovného posolstva.
Komentáre
Zverejnenie komentára