Ján
Zoričák - Posol svetla
Výstava Jána Zoričáka v Kaštieli v Smižanoch
je odrazom vrúcneho vzťahu autora k celému Spišu. K regiónu odkiaľ pochádza
a neustále sa vracia zo svojho dlhoročného pôsobiska vo Francúzsku . Osobne
alebo aspoň prostredníctvom svojich diel. Prezentuje výber z tvorby za
posledných 10 rokov. Diela sú zapožičané z významnej súkromej zbierky a priamo
z ateliéru autora.
Ján Zoričák sa stal doslova fenoménom. Synonymom pojmu slovenské a svetové. Je nielen originálny výtvarník a umelecký sklár, ktorý vo
svete získal ohromné renomé a uznanie. Dokázal pozdvihnúť umeleckú úroveň
prizmatického skla v Európe. Stál pri zrode špecializovaných galérii,
zameraných na zbierky umeleckého skla. Sklársky
velikán, velikán európskeho ateliérového
skla. To je len zopár titulov z tlače. Nositeľ najvyššieho Francúzskeho
štátneho vyznamenania „Rytierského rádu za umenia a literatúru“
a rovnako nositeľom vysokého slovenského štátneho vyznamenania –
„Pribinovho kríža“.
V jeho metamorfózach skla sa stretávajú
elementárne sily ohňa a ľadu. Odohráva sa
nekompromisný súboj živlov, podmienený formou a predstavou autora.
Je to záležitosť riadeného procesu a náhoda pri výslednej podobe zohráva
len nepatrnú rolu. Po cykloch plných
amorfných tvarov nás prekvapí svetom prísnej a strohej geometrie. Bohatá
farebnosť oživuje jednoduché tvaroslovie. Dokonalé vybrúsenie sa postará
o vznik nového diamantu zo skla. Rozmarne hýriaceho dúhovými odleskami,
neuveriteľnými svetelnými lomami. Priezračnosť a čírosť vystrieda
v jednom objekte vodopád farebných plôch. Stačí odstúpiť, zaujať iný uhol
pohľadu, nazrieť z opačnej strany a ocitneme sa v úplne inom
svete. Zdá sa akoby porušil všetky zákony fyziky a optických javov.
Je bytostný solitér. Väčšina sklárov preferuje prácu
v tímoch, svoje diela si nechávajú realizovať v sklárskych dielňach.
Toto však nie je prípad Jána Zoričáka. Celý proces realizuje vo vlastnej réžií.
Bedlivo stráži každý detail, maličkosť.
Píše scenár, dohliada na dramaturgiu svojho
príbehu, vyberá si aktérov, vedie oko kamery a dáva signál na
poslednú klapku, aby z jeho hoblín ako to sám nazýva, vzniklo niečo mimoriadne. Všetko prejde jeho rukami,
kritickým okom pozoruje a bdie nad finálnym výsledkom. Ako stvoriteľ
dôkladne pozná svoj výtvor, magickým spôsobom vdýchne neživej hmote
život.
Pozýva nás do magických hlbočín a závratných nebeských
výšin. Všade tam, kde nás fascinuje hra svetla.
Neuveriteľné spektrum farieb strieda čírosť skla, pradávna vlastnosť
tejto neskrotnej hmoty. Zrkadlenie a mnohoraké násobenie jednoduchých prvkov
vytvára úžasne predstavenie. Nespútaný
ohňostroj farieb si diváka doslova podmaní.
Raz navždy mu učaroval vesmír. Nekonečno, padajúce
hviezdy nad Belianskými Tatrami sa stali jeho osudom. Vybral sa hľadať Poslov
z vesmíru, cestou pozbieral Nebeské
kvety, objavoval nové Horizonty
a okúsil Nebeské bytie. Počúval
Kozmické signály a vytvoril nové Konštelácie vlastného jedinečného
vesmíru. Hviezdy a kométy začaroval v zakliatej sklenenej hore. Zásadnou
témou, ktorej sa systematicky venuje je Veľký tresk. Fascinuje ho a opätovne privádza k tajomstvu zrodu
života.
Nemá v úmysle zabiehať do podrobností
a ohurovať zvedavého diváka
technologickými finesami pri tvorbe
prizmatického skla. Stačí zapojiť všetky zmysly a nechať sa pohltiť
svetlom. Povedané slovami autora „Moje
posolstvo je svetlo“. Radi podľahneme
čarovnému mámeniu svetla a skla, aby sme
prijali posolstvo krásy a dychberúceho umenia.
Životopis
Ján Zoričák (1944 v Ždiari) je
jeden z najuznávanejších autorov súčasnej svetovej sklárskej tvorby.
Študoval na Sklárskej umeleckopriemyselnej škole v Železnom Brode
(1959-1963) a na Vysokej škole umeleckopriemyselnej v Prahe
(1963-1969, doc. Plátek, prof. Libenský). Ešte ako študent zvíťazil
so svojím návrhom na sklenenú kolekciu pre svetovú výstavu EXPO
v Montreale v roku 1967. Slovenský umelec, pôsobiaci od roku
1970 vo Francúzsku, si svojou tvorbou vyslúžil medzinárodné uznanie a zaradil
sa medzi vedúce osobnosti hnutia tzv. prizmatickej plastiky, ktoré sa stalo
vo svete pojmom. Patrí k priekopníkom sklárskej tvorby vo Francúzsku
a podieľal sa na založení medzinárodného sklárskeho strediska
v Aix-en-Provence. Do konca roka
2018 realizuje výstavy vo Francúzsku, Číne a v Japonsku.
Komentáre
Zverejnenie komentára