Bolo - Nebolo
Braňo Jánoš - BOLO
NEBOLO
Autor je mysteriózny
rozprávač tajomných baladických príbehov.
Základnými súradnicami jeho života sú Banská Štiavnica a Orava.
Miesta, kde sa narodil a kde žije. Tak odlišné a predsa majú niečo
spoločné. Tým spoločným menovateľom je krása. V jednom dominuje
história v druhom príroda. Rád sa vracia k vlastným koreňom, keď
vytvára variácie na Banskú Štiavnicu. Ako dávny alchymista mieša opojný elixír
magického mesta, tajomné zákutia, kríže, postavy predkov sa na nás dívajú
uhrančivým pohľadom.
Fikcia a realita oscilujú medzi snom
a skutočnosťou. Striedanie skutočných reálií a fantastických motívov dáva obrazu silné napätie
a tajomstvo. Zdá sa, že práve tieto skutočnosti sú základnými stavebnými
kameňmi v architektúre jeho umeleckých diel. Rovnako intenzívne vníma
prírodu, zvieratá sa tak stávajú tichými súputníkmi človeka. Príroda sa
priateľsky votrela k ľuďom. Niekde v „ zradných vodách spodných“ rezonujú
slovenské balady. Zvieratá ako mačka, ryba, kôň, vtáčik nemajú len animálny rozmer,
ale sú silným kontrapunktom k neustálym ľudským túžbam a potrebám.
Vyjadrujú pokoru a skromnosť. Dojímavý rozmer a pomenovanie má
postava, ktorú nazýva Madon. Zobrazuje muža trpiteľa s ťažkým osudom, napriek všetkým
protivenstvám jeho života, odoláva a kráča ďalej. Jeho existencia je
každodenný boj o prežitie o ľudskú
stránku bytia. Možno to je tá najdôležitejšia otázka, ktorú si autor kladie.
Žiť tak, aby sme si zachovali a ďalej rozvíjali človečenstvo v nás.
Osobitý pohľad na svet umocňuje technika maľby, olej na masívny drevený
podklad. Drevo je poznačené autorskými zásahmi, vrypmi, zdobením, patinovaním.
Tento prastarý prírodný materiál sprevádzajúci človeka najlepšie nesie pečať
času, pripomína gotické tabuľové maľby, ale aj to, že všetko sa mení. Často používa predmety
alebo symboly s náboženskou
tematikou. Kríže, madony, ryby, morové stĺpy alebo symboly ako jablko, ryba,
srdce. Inšpirujú ho k tomu historické artefakty, ktoré reštauruje a dáva
im nový život. Dopovedá ich príbeh, prenesený zo stredoveku do dnešných dní.
Mnohé jeho obrazy majú tretí rozmer. Akoby na vymedzenie priestoru nestačila
horizontála a vertikála. Vstupuje do priestoru symbolickými predmetmi
a sochársky objavuje novú dimenziu, vzniká objekt. Obrazy pôsobia ako
koláže, plné metafor a inotajov, maľovaných útržkov, striedanie rôznych
motívov, autorské zásahy, zvláštna snivosť a clivota, nostalgia podporená
vizuálnym svetom starých fotiek. Jeho maľba to sú kódované výpovede. Adam
a Eva, Vyhnanie z raja, Madon alebo Madona nás priam nútia preskúmať
otázku - Kde je a aký je ten náš vysnívaný RAJ ? Hlboko úprimná odpoveď by
znela : Všetci sme hľadači šťastia, rovnako ako postavy a ľudia
z obrazov Braňa Jánoša. Osud človeka sa odvíja niekedy v podobných a inokedy
v absurdne neuveriteľných pravdivých príbehov. Divák má možnosť
konfrontovať vlastné príbehy. Galéria sa stáva médium pre komunikáciu emócií.
Prípadne môže konštatovať autorskou terminológiou- BOLO NEBOLO Na mnohých
obrazoch sú zachytené padajúce pierka
akoby práve okolo preletel anjel
a divák cíti, že nad ním bdie a drží ochranné krídla tajomná duchovná
sila ANJEL.
Táto výstava v Galérií u anjela v Kežmarku
trvá do 13.03.2013
Komentáre
Zverejnenie komentára