MILINA ZIMKOVÁ a NORBERT KELECSÉNYI
Manželský
a umelecký pár, kde vládne vzácna symbióza. To je dvojica vystavujúca
výber z poslednej tvorby v Galérii u anjela. Každý z nich
má svoj vlastný autentický svet, kde si navzájom nekonkurujú, ale podporujú sa
a spoločne rastú. Panuje tu vzácna zhoda. To neznamená idyla, ale vzájomné
pochopenie a synergia. Odveké puto
a protiklad mužského a ženského princípu.
Milina – vystavuje
cyklus akrylov spolu s grafickými listami. Základnými motívmi sú očarenie
prírodou, ľudovou slovesnosťou, starými mýtmi či rozprávkami. Poučenie zo študijných pobytov v Cité
v Paríži, štúdia v Grécku, cesty po Európe od ďalekého severu po
Moskvu. To všetko sa odráža v jej tvorbe. Tak ako z ľadovca vidíme
len malú časť a zvyšok je ponorený pod hladinou, toľko impulzov
a skúseností ovplyvnilo Milinu natrvalo. Otcov ateliér, maľby
Vladimíra Kompánka, ktorému vytvorila celý cyklus Pocta Kompánkovi. Nemohlo to
byť inak, odrazu vznikli Fašiangy doslova v novom šate. Zemité
a prírodné Kompánkové farby vystriedala výrazná farebnosť. Posúva tak celé
výjavy až k fantastickým karnevalovým scénam.
Madony nepredstavujú
primárne náboženský motív, ale aj prehistorický a ženský princíp. Pohanské modly, pravoslávne ikony obklopené
bodkami, škvrnami a hviezdnym prachom nás sprevádzajú po Mliečnej dráhe do
vesmíru našich snov. Stekajúce pramienky farby vytvárajú pomyselné riečiská,
spletité systémy ústiace do veľtokov. Zložitá spleť prítokov pripomína niť neurónov,
združených od tenučkých vlásočníc,
zlučujúcich sa v mohutnejšie zväzky ústiace do monochromatického
pozadia. Uprostred v priestore pyramidálneho
tvaru sa objaví Madona. Nevesty a matky, rozprávajú nanovo príbehy
ženského rodu, pretože Madona v jej podaní je predovšetkým matka. Tieto
postavy majú niečo z anjelov, čarodejníc, vediem, krásnych zvodkýň či Márie Magdalény. Sú nositeľkami života
a sú si toho vedomé. Karmínová červená, šťavnatá zelená, doslova farba
jari vás zasiahne svojou
sviežosťou. Svietia z obrazov akoby
v nich boli utopené slnečné lúče. Divožienky a rozkošné bytosti
ženského rodu, nespútané a prirodzené, prekvapujú svojou zmyselnosťou
a jednoduchou zložitosťou. Obklopené stovkami čiar vytvárajú okolo seba zvláštnu auru, siločiary
magnetického poľa. Doslova vylúpneme
podstatu motívu z komplikovaného a zauzleného bytia – kompozície. V maliarkinom
podaní ženské figúry majú prirodzené čaro, magickú silu. Je to hold zložený
všetkým ženám. Autorka sama hovorí, že sa zameriava na veci magické, mystické
až alchymistické. Objavíme tu inšpiráciu Slovenskou modernou, literatúrou,
obdiv k histórii. Ženský svet veľmi prirodzený, až naturalistický, akoby plnými
dúškami načierala z prameňa slovenskej lyrizovanej prózy. Láska
k prírode, živlom nie je čisto poetická. Mnohoraká, drsná, zložitá, plná protikladov a vášne. Ak by som mala
vyzdvihnúť jedinú kvalitu maľby Miliny Zimkovej, poviem, že maľuje
s vášňou. Ženská figúra zachytená
v sieti, obklopená tenkým pradivom. Slovenské motívy transformované do súčasnej
podoby sveta.
Biografia:
Milina Zimková
Narodila sa
v Bratislave 1. júna 1979
V rokoch
2001 – 2007 študovala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave na
oddelení grafiky u doc. Vojtecha Kolenčíka
a na Aristotelian University
v Tessalonikách u prof. M. Yannadakisa .
2004 – 2008 opakovane
predstavila svoju grafickú tvorbu na Medzinárodnom bienále malej grafiky
v macedónskom Tetove a na Trienále grafiky v Bitole.
2007 – vystavovala na
Bienále Internacional de Gravura Douro v portugalskom Alijó. Zúčastnila sa
na sympóziu Macht und Liebe vo Viedni a na zámku Halbturm.
2008 – 2014 Zúčastnila sa
na študijnom pobyte v Cité Internationale des Arts v Paríži.
2010 – Vystavovala na
Bienále Podunajských krajín v Danubiana Meulensteen Art Museum
v Bratislave – Čunove a na Bienále voľného výtvarného umenia
v Dome umenia v Bratislave.
Zúčastnila sa na študijnom
pobyte v zariadení FVU v Antverpách.
2012 – získala Cenu
Martina Benku za maliarsku tvorbu.
2015 vystavovala na 1
Biennale Umbria – ARTE E TERRITORIO v Umbertide, v Taliansku.
Žije
v Bratislave a venuje sa maľbe a voľnej grafike. Má za sebou
množstvo individuálnych i kolektívnych výstav doma
i v zahraničí.
Norbert je
predovšetkým sochár, ale sporadicky sa venuje aj maľbe. Typické sú pre neho
mužské telá s dokonalou muskulatúrou, inšpirované antickými sochami.
Poľahky objavíme aj odkaz na Rodena či obdiv k strojom a technike vo
futuristickom ponímaní. Očarenie strojmi
a technikou ho sprevádza celou tvorbou. Mužské torzá sa stali jeho
ikonickou značkou. Jedno z najimpozatnejších je umiestnené v parku rozprestierajúcom
sa okolo Danubiany. Základným materiálom jeho tvorby je kov – bronz, hliník,
antikor a železo. Veľmi silným,
emotívnom dojmom pôsobia sochy, ktoré pokryl vrstvou výraznej farby. Ruky
ukazujúce smer, tento motív spracoval vo viacerých monumentálnych variantách.
Uprednosťňuje techniku zváraného kovu pričom vzniká vždy len jediný kus.
Pre výstavu
v Galérii u anjela si pripravil špeciálnu kolekciu podmorského sveta.
Zaplavili nás Morské panny, Víly, Poseidón. Bronzové figúrky dekorované
mušľami všetkých tvarov a foriem.
Ponoríme sa pod morskú hladinu priamo do kráľovstva Malej morskej panny. Ďalšou
témou, ktorú tu prezentuje sú bronzové postavičky malých dievčat. Niet sa čo,
diviť. Veď doma mu pobehujú dve malé dievčatká a čoskoro pribudne tretie.
Norbert preukázal
aj nevídaný zmysel pre humor, keď parafrázoval „Poľovníkov sen“. Úsmevná túžba mužov po lovení pozostáva
z nábojníc vyskladaných do tvaru podstavca pomníka, nad ním čnie bronzové
stvárnenie ženských prsníkov a na vrchu tróni parožie jeleňa. Niet k tomu
čo dodať. Protipólom ženského sveta je Poseidón alebo Kyklop.
Biografia:
Norbert Kelecsényi sa narodil 9. apríla 1976
v Šali.
1998 – 2014 študoval na
Vysokej škole Výtvarných umení v Bratislave u prof. J. Meliša.
2001 – 2002 na Akadémií
výtvarných umení v Budapešti.
V roku 2004 získal
Prvú a v roku 2007 Druhú Cenu v súťaži Šport
a olympionizmus.
Zúčastnil sa na
sochárskych sympóziách na Slovensku a v Rakúsku.
2008 bol na študijnom
pobyte v Cite Internationale des Arts v Paríži a v roku
2009 na študijnom pobyte v Antverpách.
Žije v Bratislave
a venuje sa figurálnej sochárskej tvorbe a maľbe.
VÝSTAVY
Paríž – Francúzsko,
Moskva Rusko,
Shanghai, Beijing – Čína,
Perugia – Taliansko,
Antverpy – Belgicko,
Tetovo – Macedónsko,
Viedeň, Bad Fischau Brunn,
Halbtrurn – Rakúsko,
Banja Luka – Srbsko,
Mostar – Bosna
a Hercegovina,
Praha – Česká republika,
Bratislava, Piešťany,
Kežmarok – Slovensko
Komentáre
Zverejnenie komentára