KATARÍNA VAVROVÁ - Marína a iné múzy
„Je šťastný
na svete ten, koho milujú Múzy“ hovorí sa v Homérskych hymnoch.
Sládkovičova
Marína patrí k najkrajším opusom slovenskej ľúbostnej poézie.
Príznačný
názov Marína a iné múzy, napovedá, že odveká inšpirácia básnikov,
spisovateľov a maliarov žena,
motivovala aj autorku k vytvoreniu cyklu vystavovaných diel. Diela Kataríny
Vavrovej vťahujú diváka priamo do príbehu, zasnenej krajiny-nekrajiny. Ženská figúra sa zvyčajne nachádza
v krajine pokory a ticha.
Múzy majú
nezameniteľnú poetiku, pobádajú nás na tichý dialóg s autorkou .Marína nie
je len symbolom najvrúcnejšieho ľudského citu – lásky. Marína je múzou básnikov
aj maliarov. Je synonymom ženy krásnej aj trpiacej, života samotného.
Aká bola
Marína ? Marína bola talentovanou ženou,
jej skice a štúdie kvetov, ktoré sa zachovali v zbierkach SBM
(slovenské banské múzeum) dokazujú jej výtvarný talent a všeobecné
znalosti z oblasti filozofie, etiky, náboženstva, gréckej a rímskej
mytológie, jazykovedy, literatúry , výtvarného umenia, prírodných vied,
geografie a ekonómie. Pochovaná je v rodinnej hrobke spolu so svojím
manželom, nevestou Lujzou a synom Jánom na evanjelickom cintoríne v Banskej Štiavnici za Klopačkou.
Priviedla na svet päť detí, pochovala manžela, prežila smrť svojich štyroch
detí. Marína Pischlová bývala na námestí v Banskej Štiavnici, vedľa
kostola sv. Kataríny.
Je málo
autorov, ktorý si dôsledné strážia hranice ateliéru istým druhom autocenzúry.
Majú vlastný vnútorný kompas, ktorý im umožňuje prísne kontrolovať všetko čo by
malo opustiť ateliér. Byť kritikom, editorom, colníkom, ktorý nič priemerné,
slabé, nedokončené, neúplné, nedomyslené nepustí von. Dlhé roky bol takým
prísnym a zároveň aj láskavým kritikom a poradcom a veľkým
učiteľom Katkin otec – výborný umelec
Milan Vavro.
K. Vavrová
je prvá dáma slovenskej grafiky. Dôkazom toho je 39 ocenení z celého sveta
za jej tvorbu. Naposledy v roku 2013 v Číne za Ranné vtáča.
Okrem
ženskej figúry, ktorá bola vždy v epicentre záujmu Katarína Vavrová vyzdobila knihu ilustráciami kvetov. Kvety
ako ornament takmer v secesnom duchu. Katarína Vavrová má
s ilustrovaním bohaté skúsenosti a zdá sa, že zbiera jedno ocenenie
za druhým. Viackrát získala ocenenie najkrajšia kniha roka, naposledy za knihu
Dafne a Chloe.
Kvety
a ruže nie sú len ornamentom, rekvizitou autorkiných diel. Ruže majú svoju
krásnu aj odvrátenú stranu. Tak ako je to typické pre KV, nič nie je náhodné,
povrchné, prvoplánové. Naopak hĺbka, introspekcia a viacvýznamovosť
charakterizuje jej tvorbu. Tak ako tomu napovedá jej obraz Na ružiach ustlané. Diela KV sú
z rodu tých , ktoré nám umožňujú snívať. Učí nás vnímať krásu.
Častou
súčasťou jej obrazov sú vtáky a krídla. Možno ako symbol slobody
a voľnosti, ale aj krehkosti a pominuteľnosti života. Kde sa berie tá
záhadnosť a tajomnosť krásnych žien. Ako popísať ženské postavy, figúry,
záhadné a mysteriózne s nepreniknuteľným pohľadom? Nádherné
fascinujúce bytosti ponorené do seba. Jemné črty a štíhle, ušľachtilé
tváre akoby nás odkazovali k renesančným obrazom talianskych majstrov.
Vyžaruje z nich nadpozemsky pokoj. Tieto obrazy sú tichou meditáciou
o kráse, láske a inšpirácií. Nikdy nejde len o bezduché krásky,
forma neprevyšuje obsah a je vo vzácnej zhode. Mnohé obrazy
by mohli mať podtitul „Pozor krehké“., pripomínajú šťastné okamihy nášho
života. Niekedy osudové zastavenie v čase, vypätý okamih, bod zlomu.
Systematicky
zobrazuje silné a odhodlané ženy ako Fridu, Madam Pompaduer, Coco, Stelesňujú
esenciu ženského sveta. Znenazdajky...
Svoje pevné a nezastupiteľné miesto v jej obrazoch majú drobnosti,
predmety, ktoré symbolizujú čaro domova. Starožitné kreslo, stoličky, krajina. Figurálne
kompozície dotvára krajina. Vystupuje je
nedeliteľnou súčasťou výjavu . Narúša statiku sediacej alebo stojacej postavy...Diela K. Vavrovej
majú svoj vlastný estetický kánon.
Charizmatické postavy žien pútajú intenzívne našu pozornosť. Defilujú
pred nami psychologické portréty žien, ich senzitívneho sveta. Reálne sa
mieša s ireálnym, racionálne so snovým,
ilúzia niekedy posunutá až k dezilúzii. V obrazoch
K. Vavrovej je niečo čo povznáša
ľudského ducha. Krása, harmónia, dobro, grácia a pokora. Všetko čo sa dnes
tak málo nosí, napriek tomu to nevypovedané niečo milujeme. Je to naša
podstata, ktorú nazývame ĽUDSKOSŤ
Papier
dodáva jemnosť a mäkkosť jej výtvarným etudám. Maľba na japonský papier
priznáva všetky bohaté štruktúry materiálu. Počas vrstvenia maľby sa stávajú
vlásočnicami, cievami, tepnami života ľudí, zvierat aj zeme.
Nová
technika, ktorú nám autorka predstavuje je kombinovaná technika na papieri. Ide
o premaľby vlastných diel. Vrstvenie, zámerné odkrývanie, zahaľovanie
a dopĺňanie. Nanovo prerozprávané alebo premaľované príbehy našich osudov. Interpretácie a reinterpretácie vlastnej tvorby, vyznievajú ako poznámky na okraj. Vytvára nové
súvislosti a poznanie. Vizuálne pripomína závoje, niečo zastrela a naopak
iné zdôraznila alebo odhalila. Hrdinky K.V.
majú zvláštne fascinujúce čaro a kúzlo. Pôvabné bytosti z našich snov
a fantázií. Úsporné gestá, zložené prekrížené ruky, zdanlivo rezignujúce
alebo je to len zdanie, klam. Bohatý
myšlienkový svet spojený s dokonalou technikou. Trpezlivosť kombinovaná
s pokorou a láskou k umeniu. Postavy sú plné otáznikov,
dôstojnosť a vznešenosť je kombinovaná s pokorou a skromnosťou.
Anjelské bytosti, plaché a odvážne zároveň. Sen
a skutočnosť sa prelínajú v poetickej imaginácii. Autorka
patrí medzi najlepších predstaviteľov slovenskej imaginatívnej maľby. Pokračovateľky
takých zvučných mien ako bola Viera Žilinčanová.
Detsky
čistá, rozprávkovo krásna.
Komentáre
Zverejnenie komentára