Jankovič - Macho



Jozef Jankovič / Palo Macho

Galéria u anjela v Kežmarku predstavuje širokej verejnosti dve výnimočné osobnosti
slovenského umenia. Výstava potrvá do 17.07 2013

Dvaja autori – dva životy, dve svojbytné osobnosti . Niekde uprostred vznikol priesečník dvoch veličín. Obaja autori sú natoľko vyprofilovaní, znalí veci, jedineční, že si mohli dovoliť tento experiment ku prospechu veci obidvoch zúčastnených . Jednoduchosť až strohosť zbavená  sentimentu a balastu,  priame smerovanie k podstate  veci, k jadru .
 Návrhy Jozefa Jankoviča  Palo Macho obrazne i reálne pretavil do skla. Na sklenených tabuliach defilujú ľudské torzá. Až fyzicky bolestne cítite ako nás život dokáže zomlieť, premeniť, poudierať, skopnúť z piedestálu pohodlného bytia. Na druhej strane viete, že po každom páde nasleduje opätovné pozviechanie sa, vstanie a vykročenie.
Ľudské ruky Jozefa Jankoviča sú výkričníkmi ľudského osudu. Udierajú nás do očí a kričia o pomoc. Definujú naše každodenné vzkriesenie.
V prípade sochára telom aj dušou ide o nové médium, v ktorom sa dokázal vyjadriť.
Jozef Jankovič je autor , ktorý vie sochu zrealizovať v epoxide, kameni, kove, dreve , plaste, papieri, kombinácií všetkých materiálov.
Nepozná tzv. nižší alebo honosnejší materiál, nosná hmota je myšlienka.

Človek – osoba – osobnosť – individualita
– ľudský tvor – stvor – bytosť –stvorenie –
smrteľník – jedinec – existencia .

To všetko sme my.
Nielen vedomie, ale svedomie dáva opodstatnenie  figúre Jozefa Jankoviča.
Vyzýva nás – apeluje – Buďme ľuďmi !

Palo Macho 

Hmatateľným a rukolapným  znakom rukopisu Pala Macha je čistota výrazu. S nadhľadom a bravúrou upúšťa od barokových kudrliniek, ktoré sklo tak často ponúka a vyzýva tvorcu k zdobenej teatrálnosti. Autor nepodľahol tomu vábivému spevu sirén, lákajúcich do záhuby
prezdobeného tvaropisu.
 Sklenené artefakty Pala Macha majú vlastný život – svetelný rozmer.
Zásadným východiskovým bodom u autora je čistá tabuľa skla. Rovnako vzrušujúca ako čistý papier, biele plátno provokujúce a podnecujúce na tvorbu.
Autorovi  nejde o fabulovanie príbehov. Rezignoval na rozprávačské tendencie. Základné geometrické vyjadrovacie prostriedky štvorec, kruh, ovál poskytujú istý druh emócie, zážitku a o to predsa v umení ide.
Technická zručnosť a posúvanie hraníc, čo je možné s použitým materiálom vytvoriť. Obaja majú rovnako vysoko vyvinutý zmysel pre plochu aj priestor. Palo Macho nás núti ponoriť sa do stvárneného objektu ako do podmorskej krajiny, kozmického . priestoru, mimo zmyslového sveta, aby aj ten najtenší plát skla získal galaktický priestor.
Vytvára neznáme krajiny, osudy človečenstva s absolútnou možnosťou vlastnej interpretácie

Sklo je prazvláštny materiál – na jednej strane krehkosť a na druhej tvrdosť a nepoddajnosť. Akoby to symbolizovalo ľudské vlastnosti.

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu