Jankovič - Macho
Jozef Jankovič / Palo
Macho
Galéria u anjela
v Kežmarku predstavuje širokej verejnosti dve výnimočné osobnosti
slovenského umenia.
Výstava potrvá do 17.07 2013
Dvaja autori – dva životy, dve svojbytné osobnosti . Niekde
uprostred vznikol priesečník dvoch veličín. Obaja autori sú natoľko
vyprofilovaní, znalí veci, jedineční, že si mohli dovoliť tento experiment ku
prospechu veci obidvoch zúčastnených . Jednoduchosť až strohosť zbavená sentimentu a balastu, priame smerovanie k podstate veci, k jadru .
Návrhy Jozefa Jankoviča Palo Macho obrazne i reálne pretavil do
skla. Na sklenených tabuliach defilujú ľudské torzá. Až fyzicky bolestne cítite
ako nás život dokáže zomlieť, premeniť, poudierať, skopnúť z piedestálu
pohodlného bytia. Na druhej strane viete, že po každom páde nasleduje opätovné
pozviechanie sa, vstanie a vykročenie.
Ľudské ruky Jozefa
Jankoviča sú výkričníkmi ľudského osudu. Udierajú nás do očí a kričia
o pomoc. Definujú naše každodenné vzkriesenie.
V prípade sochára telom aj dušou ide o nové
médium, v ktorom sa dokázal vyjadriť.
Jozef Jankovič je autor , ktorý vie sochu zrealizovať v epoxide,
kameni, kove, dreve , plaste, papieri, kombinácií všetkých materiálov.
Nepozná tzv. nižší alebo honosnejší materiál, nosná hmota je
myšlienka.
Človek – osoba – osobnosť – individualita
– ľudský tvor – stvor – bytosť –stvorenie –
smrteľník – jedinec – existencia .
To všetko sme my.
Nielen vedomie, ale svedomie dáva opodstatnenie figúre Jozefa Jankoviča.
Vyzýva nás – apeluje – Buďme ľuďmi !
Palo Macho
Hmatateľným a rukolapným znakom rukopisu Pala Macha je čistota výrazu.
S nadhľadom a bravúrou upúšťa od barokových kudrliniek, ktoré sklo
tak často ponúka a vyzýva tvorcu k zdobenej teatrálnosti. Autor nepodľahol
tomu vábivému spevu sirén, lákajúcich do záhuby
prezdobeného tvaropisu.
Sklenené artefakty
Pala Macha majú vlastný život – svetelný rozmer.
Zásadným východiskovým bodom
u autora je čistá tabuľa skla. Rovnako vzrušujúca ako čistý papier, biele
plátno provokujúce a podnecujúce na tvorbu.
Autorovi nejde o fabulovanie príbehov. Rezignoval
na rozprávačské tendencie. Základné geometrické vyjadrovacie prostriedky
štvorec, kruh, ovál poskytujú istý druh emócie, zážitku a o to predsa
v umení ide.
Technická zručnosť a posúvanie hraníc, čo je možné
s použitým materiálom vytvoriť. Obaja majú rovnako vysoko vyvinutý zmysel
pre plochu aj priestor. Palo Macho nás núti ponoriť sa do stvárneného objektu
ako do podmorskej krajiny, kozmického . priestoru, mimo zmyslového sveta, aby
aj ten najtenší plát skla získal galaktický priestor.
Vytvára neznáme krajiny, osudy človečenstva
s absolútnou možnosťou vlastnej interpretácie
Sklo je prazvláštny materiál – na
jednej strane krehkosť a na druhej tvrdosť a nepoddajnosť. Akoby to symbolizovalo
ľudské vlastnosti.
Komentáre
Zverejnenie komentára