TAROT
Výnimočná
výstava Nikolaja Feďkoviča v Galérií SPP v Bratislave je výberom z jeho tvorby posledných dvoch desaťročí. Autor je nevšedným zjavom
na európskej aj slovenskej výtvarnej scéne. Solitér kráčajúci vždy vlastnou
cestou, bez zaradenia do rôznych izmov , prúdov a tendencií. Tarot je plný symbolov, hľadania otázok
a odpovedí. Umožňuje nekonečné množstvo výkladu. Predstavuje divákovi tak svoju podobu sveta. Tieto
diela rezonujú s ich „čitateľom“
zvláštnym spôsobom. Ak cítite radosť - pulzujú radosťou. Ak máte pocit
smútku, zrazu objavíte zádumčivý, hĺbavý aspekt
obrazu. Tu objavíte tajomstvo ako diela, ktoré nie sú definitívne
uzavreté dávajú tisícky možností interpretácií.
Nikolaj Feďkovič
sa narodil v roku 1945 v Užhorode. Po
odtrhnutí Zakarpatskej Rusi rodina za dramatických okolností presídlila do Michaloviec, kde autor vyrastal. Študoval na Strednej škole umeleckých remesiel v Brne
a roku 1972 absolvoval štúdium na oddelení užitej maľby Vysokej
školy umelecko-priemyslovej v Prahe u prof. Z. Sklenáře (konzultantom bol prof.
S. Libenský). Roku 1976 sa stal pedagógom na Strednej škole umeleckého
priemyslu v Košiciach a o dvanásť rokov neskôr aj jej riaditeľom. V lete roku
1989 odišiel do exilu do Nemecka a usadil sa v meste Bergisch Gladbach pri
Kolíne nad Rýnom, kde vyše 20 rokov žil, tvoril a pôsobil na Kunst
Akademii. Napriek tomu sa Košice natrvalo stali jeho domovom.
Magické obrazy plné postáv a príbehov sú príťažlivé
svojou autentickosťou a láskavým humorom. Tajomné dámy v klobúkoch, plavci
v neznámych azúrových vodách, hráči póla alebo potápajúci sa Titanic
pripomínajú časy aristokracie a noblesy. Každý obraz má príbeh a autor sa stáva
rozprávačom so štetcom v ruke. Neváha použiť symboly, metafóry a skryté
významy. Niektoré veci nemusia byť prvoplánovo videné, skôr ich stačí vycítiť.
Obraz vzniká ako architektúra alebo scéna. S vycibreným zmyslom pre detail,
kompozíciu a vyváženosť. Výsledkom toho je často stvárnený portrét
v historických súvislostiach. Virtuózne, v náznakoch,
s nesmierne bohatou fantáziou, snovými prvkami, jemným humorom
a nadsázkou .Vťahuje pozorovateľa do svojho mysteriózneho sveta, kde
nechýba tajomstvo a prekvapenie.
Podobný stavebný princíp si zvolil Victor Hugo, keď
z malého toku príbehu sa stáva veľtok napájaný mnohými malými
prítokmi – vzniká román rieka. Nad dejovou líniou dominuje ľudskosť,
harmónia a hľadanie človečenstva v nás. Maľba Nikolaja Feďkoviča je inšpirovaná
holandskou žánrovou maľbou 17. storočia, gotickou tabuľovou maľbou, Lipskou
školu – magickým realizmom Wernera Tübke a ruskými autormi miniatúr. O Wernerovi Tübkem, ktorý preslávil Lipskú školu
sa hovorí, že je predstaviteľom magického realizmu so
surealistickými prvkami. Parafrázujúc uvedené je potom Nikolaj Feďkovič
predstaviteľom snového realizmu s magickými prvkami. Do istej miery
formovali jeho rukopis ikony, preto sa často sa vracia k unikátnym
technikám písania ikon a zároveň je veľkým obdivovateľom kaligrafií. Láska k písanému slovu je hmatateľná v konkrétnych textoch, ktoré si
vyberá aby ich zvečnil vo výtvarnej podobe. Napr. texty nemeckého básnika
Höderlinga alebo slovenského Sama Bohdana Hroboňa. Štúrovského básnika, ktorý
žil v samote a chudobe, ale sníval svoj romantický sen o slobode
a láske. Rovnako často sa v jeho obrazoch objavujú
písmená písané rímskou kapitálou. Ako
o tom autor hovorí, týmto písmom boli napísané dejiny celej európskej
civilizácie. Využíva vyvážene abstraktné aj realistické prvky. Kultivovanosť,
prepracovanosť, myšlienková hĺbka a nádherná fascinujúca hra fantázie si
podmania vnímavého diváka. Vo svete, kde sa pomaly hanbíme použiť slovíčko
pekné pôsobí ako zjavenie krásy a graciózneho prevedenia.
Nikolaj Feďkovič
sa venuje olejomaľbe, kaligrafii a tvorbe objektov. Ako maliar nadväzuje na
odkaz predstaviteľov imaginárnej figurácie. Pokúša sa aj o renesanciu žánrovej
maľby, vedľa seba často kladie realistické a abstraktné prvky. Nejde mu o fotografické zachytenie skutočnosti, ale o
výtvarné pretavenie vlastných zážitkov a pocitov, často aj všedných
dennodenných udalostí, ktoré na svojich obrazoch povyšuje na slávnostnú chvíľu.
Používa staromajstrovský spôsob maľby kladením vrstiev lazúrových farieb na
drevenú dosku alebo plátno s polokriedovou úpravou. Rozohráva pred nami unikátne Theatro mundi, kde každý človek je hercom
na scéne života. Jedinečnú atmosféru dotvára zvláštne mysteriózne, mihotavé
svetlo. Nadmieru originálnym rukopisom dokázal na plátno dostať jemné chvenie,
akoby istý stupeň nedokončenosti a otvorenosti voči divákovi.
Tento klasik postmodernej maľby prináša to, čo mnohí z nás
v umení ešte stále hľadajú. Skvelú maliarsku techniku spojenú
s pokorou a úctou k remeslu, napájanú znalosťami
a bohatým myšlienkovým svetom. Výtvarné
diela Nikolaja Feďkoviča
vyžadujú stíšenú pozornosť diváka, ponorenie do vlastných duchovných zdrojov. Posledným ocenením, ktoré získal v júli 2013 je Hlavná cena Miklósa
Kaplára v konkurencii výtvarníkov a víťazov za celých 50 rokov existencie
súťaže.
Záver:
Dovoľte
mi citovať slová emeritného riaditeľa Múzea mesta Kolína nad Rýnom Gunthera
Otta, ktorý napísal : „ Tento
slovenský maliar zaujíma významné postavenie v dejinách európskeho maliarstva.”
S výstavou sa môžete v Galérii SPP potešiť do 30. 08. 2013.
Komentáre
Zverejnenie komentára